02 Jun 2014

Filled Under:
, , , , ,

Racun Padi Kebal yang tidak bercap

Kesan Racun Padi kebal
Buat pertama pada musim ini menanam padi kebal. Saya memilih membeli padi Kebal yang murah yang pada pek benih tidak mempunyai apa-apa cap. Begitu juga dengan racunnya hanya dibungkus dalam plastik kosong dan bukannya On Duty.. Benih dengan racunnya cuma berharga RM95.00 sahaja. berbanding harga padi kebal biasa berharga antara RM105.00 - RM135.00

Semasa saya menabur, pesawah lain  memeriksa benih tersebut dan katanya benihnya bersih tidak seperti yang dia beli pada musim lalu banyak yang berwarna hitam-hitam. Setelah seminggu, saya menabur di bendang dengan peratus tumbuhnya kelihatan seperti hampir 100% peratus (kecuali tempat yang bertakung air akibat daripada membuat batas, tunas padi dimakan siput gondang emas), maka ramai yang bertanya perihal benih yang saya beli dan dari mana saya beli.

Ketika padi berumur 12 hari, menyembur racunnya, saya bertanya kepada mereka yang pernah menanam padi kebal sebelumnya adakah butiran-butiran (WP)  racun ni sama dari aspek fizikalnya. katanya berbeza warnanya. Memandangkan buat kali pertama mereka menasihatkan saya hanya guna 4 bungkus racun kebal + 2 pek Stamp untuk 1.2 hektar/ 1 keping. Saya menyembur racun tersebut dengan 8 lorong dan saki-bagi racun tersebut saya semburkan rumput di tepi jalan.

Pada hari ini genap 44 hari saya menabur padi dan ini bermakna 32 hari selepas saya meracun. Namun saya kerap memantau rumput yang saya sembur di tepi jalan. Kelihatan rumput tersebut tidak membiak, pada awalnya daunnya bertukar warna merah dan seterusnya berwarna coklat dan seterusnya mati tetapi prosesnya agak lama.

Prosesnya lebih lama daripada racun lambat mati (ecomax dan seumpamanya) kerana racun padi kebal bertindak menghalang klorofil rumput dan padi biasa daripada membuat makanan. Dengan ini rumput tersebut mati kerana kelaparan/ kebuluran..

* Saya memuat naik 2 gambar bersaiz besar pada facebook page  Bicara Padi.




0 comments:

Catat Ulasan