15 Jun 2014

Menangani Ulat gulung Padi

Bagi Kawasan Panchang Bedena Sungai Besar, Penanaman Padi musim 1 di blok saya bermula pada bulan April. Ia juga dengan 'dalam musim' oleh petani tempatan. Berdasarkan pengalaman yang lalu, kita perlu memberi lebih perhatian kepada kawalan serangga perosak seperti ulat lipat daun dan juga ulat gulung.

Pada 2 Jun (saya menabur pada 19/04), Saya telah melihat tanda serangan ulat gulung di bendang saya. Lalu saya menyemburkan racun virtako keluaran sygenta. Seperti yang dimaklumkan oleh pihak sygenta, racun virtako adalah racun 3 dalam satu. Atau dengan kata lain 3 tindakan dalam satu racun iaitu (1) membunuh serangga perosak di permukaan daun ataupun di permukaan batang, (2) membunuh ulat lipat daun, ulat gulung dan juga ulat batang dan (3) bertindak sebagai baja siraman.

Setelah seminggu selepas tarikh tersebut, hasil daripada pemerhatian saya, keberkesanannya cuma sekitar 40% ratus sahaja. Ini menyebabkan saya perlu membuat semburan pusingan kedua. Seperti saranan syarikat racun agar menukar jenis racun yang berlainan tindakannya. Justeru itu saya menggunakan racun Pacer + Racun Mactron keluaran Brightonmax International Sdn. Bhd.(alternatif bagi racun Match) dan juga racun kulat.

Setakat ini racun Pacer tidak pernah mengecewakan saya dan saya amat puas hati tetapi malangnya ia tidak dijual di Sungai Besar dab saya perlu ke Sekinchan untuk membelinya. Memandangkan ia sukar didapati, saya dan juga petani di sini jarang menggunakannya menyebabkan keberkesanannya adalah secara maksima berbanding dengan virtako yang digunakan secara kerap menyebabkan serangga perosak telah mempunyai memiliki imuniti (kebal) terhadap bahan racun tersebut.  

Maklumat Racun Pacer

Keluaran : Dow Agro Sciencers
Kandungan : 500 ml Jenis Pekatan : SC
Bahan Aktif: Mrthoxyfenozide 9.7%
Bahan Lengai : 90.3%
Kelas : 4
Fizikal Racun : berwarna putih kekuningan dan perlu digoncang dahulu.
Kawalan Perosak: Ulat gulung daun Cnaphalocrosis medinalis. Ia bertindak ke atas proses penyalinan kulit.
Sukatan : 20 ml bagi 10 liter air .
Tindakan : Racun ini adalah dalam kumpulan diacylhydrazines yang bertindak secara racun sentuh dan racun perut.
Panduan : Sembur apabila kesan serangan kelihatan. Sembur secara menyeluruh mengenai daun. Ulangi 14 hari kemudian . Hanya 2 kali semburan setiap musim.
Larangan masuk ke sawah : 12 jam.

Harganya : RM 32.00 (pada tarikh Jun 2014). Memandangkan ia bukan barangan harga kawalan kerajaan maka harga tersebut bergantung kepada kedai racun itu sendiri dan mungkin berbeza-beza mengikut tempat.

Nota Saya:  Biarpun syarikat pengeluarkan mensyorkan seperti sukatan di atas, saya dan petani di sini menggunakan sebotol bagi sekeping sawah dengan keluasan 1.2 hektar.

Penafian: Saya tidak ada kaitan dengan mana-mana syarikat pengeluar racun ataupun baja. Segala yang saya tulis adalah berdasarkan pengalaman sendiri ataupun pengalaman petani yang berhampiran.
 







0 comments:

Catat Ulasan