23 Jun 2014

Filled Under:
, , , , , ,

Kenali Kod Formulasi Racun

Setiap racun yang kita beli mempunyai Kod Formulasi pada bahagian terakhir namanya. Angka –angka sebelum Kod tersebut merupakan nilai kandungan bahan aktif yang digunakan. Berikut adalah Kod Formulasi yang sering kita lihat yang ada di Malaysia.

SL (Soluble Liquid) Merupakan racun pekatan cair yamg melarut dalam air. Racun ini juga digunakan dengan cara semburan terus. .

SC (Suspension Soncentrate) merupakan formulasi cecair yang terdiri dari bahan aktif  pejal yang halus (dalam saiz mikro) dan ia akan terampai di dalam air.

EC (Emulsifiable Concentrates) adalah larutan pekat racun yang berasakan minyak yang telah ditambah dengan bahan pengemulsi. Bahan pengemulsi adalah sejenis detergen (sabun) yang membolehkan minyak melarut air . Racun EC yang telah ditambah dengan air hendaklah hendak dikacau supaya mesra, supaya tiada gumpalan atau endapan 
Contoh: grothion 50 EC, Basudin 60 EC.

WG (Water Granule) adalah racun yang dikeluarkan dalam bentuk butiran, Ia perlu dicam;purkan dengan air mengikut sukatan yang disyorkan. Kacau sehingga semua butiran racun tersebut melarut dalam air. Dengan lain perkataan sebati. Biasanya setelah ia sebati dengan air, ia perlu disembur terus ke sawah. Sekiranya ia terbiar lama maka terjadi endapan racun pada bahagian bawah tong racun atau bekas yang digunakan.

WP (Wettable Powder) adalah formulasi racun dalam bentuk tepung (WP) yang dapat dilarutkan dengan air berdasarkan sukatan yang disertakan pada lebel pada kotak atau botol racun.




0 comments:

Catat Ulasan