10 Jun 2014

Penjagaan Padi Secara Bijaksana Dan Efektif.

Dalam sektor penanam padi, kita perlu mengetahui masa yang sesuai dalam untuk mengawal siput gondang, rumput rumpai dan juga ulat dan serangga perosak. 

Kawalan Siput gondang Emas adalah penting, Siput Gondang yang tidak dikawal menyebabkan kos bertambah dan juga ia memakan tunas-tunas anak-anak padi menyebabkan hanya padi induk sahaja yang tinggal. (sila rujuk kawalan siput gondang pada Produk Bayer).

Selepas itu, kita perlu mengawal rumput rumpai dan juga padi angin. Jika ia tidak dikawal mengujudkan persaingan dari aspek mendapatkan cahaya dan makanan. Dan kebiasannya padi tewas dalam persaingan ini. Oleh yang demikian adalah amat penting kawalan rumpai didahulukan agar padi dapat membesar dengan sempurna dan membahagi anak secara maksima. lantaran itu waktu yang paling ideal dalam kawalan rumput rumpai ini adalah semasa rumput rumpai ini sudah berdaun dan dapat dilihat agar racun terkena daun dan pkok tersebut dengan demikian  kecekapan racun berada pada tahap maksima. Pada saya waktu yang ideal adalah antara sebelum padi beranak secara aktif 25- hingga 45 hari.

Pernahkah anda bertanya, apakah induk kepada ulat di sawah?. Bukankah lebih baik membasmi induk tersebut kerana jika ia telah bertelur dan menetaskan ulat, sikit sebanyak ia telah merosakkan padi. Lantaran itu lebih mencegah daripada mengubati. Oleh yang demikian anda perlu membasmi kupu-kupu daripada bermaharaja di bendang anda kerana ia adalah induk kepada ulat-ulat di sawah. Jenis ulat-ulat tersebut adalah berdasarkan spesis induknya. -rujuk kepada Nasihat Dari Petani yang mendapat 13 Tan.

Kawalan Bena Perang, perlu memantau bena perang bermula daripad hari ke-15 selepas menabur. Terutama sekiranya veriti padi anda berdaun lebar, pertumbuhan padi yang padat dan juga banyak rumput sambau di bendang anda.

Ramai yang berpendapat baik petani mahupun tauke kedai racun mengatakan bahawa kawalan ulat bermula pada umur padi semasa 30 hari. Biasanya racun yang jenis serapan hanya bertahan dalam padi selama 15 hari. Merujuk kepada serangan kulat bermula pada hari ke-45. Adakah ia relevan?. fikir-fikirkan lah...

Berdasarkan jadual yang dikeluarkan oleh Bayer, kawalan Pianggang atau nanggau hanya sekali semusim kerana nanggau menghisap santan atau susu padi dan ia hanya terjadi sekali semusim. waktu yang ideal adalah ketika padi mula tunduk tetapi anda perlu faham adakah racun yang anda gunakan serapan ataupun racun jenis sentuh. Jika anda menggunakan jenis serapan, benar ia memang perlu sekali tetapi jika racun tersebut adalah jenis sentuh, maka anda perlu mengulanginya beberapa kali.

*Imej jadual saiz besar ada di Facebook Page Bicara Padi.





2 comments:

  1. terima kasih atas nasihat dan perkongsian. ^_^

    BalasPadam
  2. Panduan tatacara yang betu mengendalikan sawah padi amat penting bagi penghasilan yang baik

    BalasPadam